Frågor och svar

Frågor och svar - Pellego

Filtrera resultaten genom att ange en sökfras.
Varför ser jag ingen position i Followit GEO?

Sändaren kan befinna sig utanför mobiltäckning. Om enheten har tagit en position lagras den och skickas sedan ifatt så fort det finns täckning.

Sändaren kan behöva startas om. Kontrollera att att sändaren är fulladdad. Sätt på den medföljande magneten och låt magneten sitta på i några minuter. Starta sedan sändaren utomhus (med fri sikt mot himlen) genom att ta bort magneten. Kontrollera att du får en position i Followit GEO. Detta tar normalt 3-5 minuter.

Vad bör jag tänka på inför varje säsong?

Se till att ladda enheten och gör en omstart av enheten utomhus.

Detta gör du genom att sätta på magneten under laddning och sedan tar bort magneten utomhus.

Kontrollera att du får en position i Followit GEO innan du sätter enheten på djuret.

Vad betyder de olika färgerna på lysdioden?

Röd: Batteriet laddar.

Gul: Regelbunden puls = UHF radio påslagen.
Dubbelpuls = Lågt batterivärde.
Trippelpuls = Kommunikationsproblem, kontakta support (0581-171 90 alternativt wildlifesupport@followit.se)

Blå: Sändaren kommunicerar med GSM-nätet.

Grön: Positionering med GPS

Varför blinkar lysdioden rött när jag lägger enheten på laddplattan?

Enheten är helt urladdad och kan behöva ligga på laddplattan ett tag innan den börjar ta laddning. För snabbare laddning, sätt tillbaka magneten innan laddning och lägg enheten innanför ramen så att sidan med lysdioden är uppåt. Serienumret skall placeras åt samma håll som sladden. Kontrollera att lysdioden börjar lysa inom 5-10 sekunder. Sker inte detta, prova att vända enheten 90 grader på laddplattan. Gör om detta moment tills lysdioden börjar lysa rött. Det tar ca 6 timmar att ladda sändaren. Lysdioden lyser rött tills laddningen är klar.

Hur lång tid tar det att ladda enheten?

Det tar ca 6 timmar att ladda sändaren. Lysdioden lyser rött tills laddningen är klar. För snabbare laddning, sätt tillbaka magneten innan laddning och lägg enheten innanför ramen så att sidan med lysdioden är uppåt. Serienumret skall placeras åt samma håll som sladden. Kontrollera att lysdioden börjar lysa inom 5-10 sekunder. Sker inte detta, prova att vända enheten 90 grader på laddplattan. Gör om detta moment tills lysdioden börjar lysa rött.

Hur ska enheten sitta på djuret?

När sändaren fästs på djuret, se till att placera sändaren så högt upp som möjligt med Followit-logotypen uppåt.

Varför ändrar inte sändaren positioneringsschema när jag skickat en ändring?

Schemaändringar träder i kraft vid nästa tillfälle sändaren skickar positioner till servern. Om schemat t ex är inställt på 1 gång/dygn kl 14.00 så kommer positioneringsschemat ändras kl 14.00, under förutsättning att det finns GSM/GPRS täckning.

Hur loggar jag in via min Smartphone / Surfplatta?

Använd denna länk: http://m.followit.se

Vad betyder radiofunktionen under sändarinställningar?

Radiofunktionen innebär att man kan pejla på radiosignalen från sändaren med en Contact Pro RX mottagare (extra tillbehör om man inte har GSM/GPRS täckning). Om man inte ska använda sig av denna funktion ska den vara avstängd i och med det ger ökad batterikonsumtion.

Varför är klockslagen för positionerna olika beroende på om jag loggar in via telefonen eller datorn?

Telefonversionen av webbappen (m.followit.se) visar tiden i GMT. För att få lokal (svensk) tid lägger du till 1 timme under vintertid och 2 timmar under sommartid. Followit GEO (geo.followit.se) visar lokal tid.

Ibland avviker en kartposition från verkligheten, vad beror detta på?

Berg, byggnader eller tät vegetation kan påverka kommunikationen med GPS-satelliterna. Om djuret ligger ned så att enheten skyms kan detta också påverka GPS-mottagningen. Detta kan resultera i att en position "studsar" och avviker mot verkligheten. En möjlig åtgärd kan vara att ställa in ett tätare positioneringsintervall för att på så sätt få en snabbare uppdatering.

Sedan 7 april 2019 har min enhet slutat fungera, vad beror det på?

Detta kan bero på att du har en äldre enhet som är påverkad av överslag i veckonumrering hos GPS-systemet. Detta är en teknisk begränsning i GPS-systemet som potentiellt påverkar alla GPS-enheter oavsett tillverkare. För att få reda på om din enhet är påverkad, kontakta oss för mer information på wildlifesupport@followit.se.

Mer information om GPS veckonummeröverslag finns här:

Denna webbplats använder cookies. Genom att använda denna webbplats accepterar du användandet av cookies.